Επιχειρηματικότητα στο ΔΗΜΟΤΙΚΟ;

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ & ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ;
Ένα εξαιρετικό άρθρο από το blog της Μαρίας Αναγνωστίδου ΠΕ70.

Το άρθρο αυτό φιλοδοξεί να θέσει ερωτήματα και προβληματισμούς, να προκαλέσει γόνιμο διάλογο, ανταλλαγή απόψεων και ιδεών.

Είμαι δασκάλα με 30 χρόνια υπηρεσίας. Θα σας πω πρώτα τι με οδήγησε να ασχοληθώ με την επιχειρηματικότητα. Το 2009 πήγα με απόσπαση στην Αυστραλία. Ήταν η εποχή ακόμα που «λεφτά υπήρχαν». Γύρισα στο τέλος του 2012 και το θέαμα που αντίκρισα στην αγορά της πόλης μας με τραυμάτισε: καταστήματα κλειστά, κόσμος σκυθρωπός. Στο μεταξύ τα ποσοστά ανεργίας στα ύψη. Εκείνο το διάστημα βρέθηκε στα χέρια μου ένα ένθετο Κυριακάτικης εφημερίδας όπου διάβασα μια έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην οποία αναφερόταν μεταξύ άλλων, ότι 1 με 2 επιχειρηματικές δράσεις στη διάρκεια της σχολικής ζωής μπορούν να αυξήσουν τις πιθανότητες εύρεσης εργασίας κατά 30%! Σκέφτηκα τα παιδιά μου. Θα χαιρόμουν πολύ εάν οι δάσκαλοί τους έκαναν κάτι που θα αύξανε τις πιθανότητές τους να βρουν δουλειά.
Έτσι σήκωσα τα μανίκια και πιάστηκα. Δεν είχα ιδέα από επιχειρηματικότητα. Ο προβληματισμός όμως μπήκε. Άρχισα λοιπόν να μελετώ ό,τι έβρισκα σχετικό.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ας αρχίσουμε με την έννοια της επιχειρηματικότητας, του επιχειρείν, του επιχειρηματία. Με την επιχειρηματική εκπαίδευση – να το ξεκαθαρίσουμε αυτό – δεν παράγουμε, δεν βγάζουμε , δεν δημιουργούμε επιχειρηματίες και πολύ λιγότερο παιδιά- επιχειρηματίες.
H επιχειρηματική εκπαίδευση στο σχολείο γίνεται για να δημιουργήσει κίνητρα μάθησης και για να δώσει την ευκαιρία να αναπτύξουν οι μαθητές δεξιότητες και τη νοοτροπία που χρειάζεται ώστε να μπορούν να μετατρέπουν μια ιδέα σε πράξη. Αυτός είναι και ο ορισμός της επιχειρηματικότητας: “Η ικανότητα να μετατρέπει κανείς μια ιδέα σε πράξη”.
Οι επιχειρηματικές δράσεις χρησιμοποιούν τη μέθοδο πρότζεκτ. Πρόκειται για εκτεταμένα, πολυσύνθετα πρότζεκτ με συγκεκριμένη βέβαια θεματολογία.
Γιατί ένας δάσκαλος/α να επιλέξει να ασχοληθεί με την επιχειρηματικότητα;
Οι λόγοι είναι πολλοί:

Οι δράσεις επιχειρηματικότητας αυξάνουν την απασχολησιμότητα στην ενήλικη ζωή του μαθητή. Αυξάνει δηλαδή ο μαθητής τις πιθανότητές του για εύρεση εργασίας, δημιουργώντας ενδεχομένως και θέσεις εργασίας για άλλους.

Είναι μία από τις βασικές δεξιότητες του 21ου αιώνα και στηρίζει την προσωπική ανάπτυξη, την ενεργό πολιτότητα και την κοινωνική ένταξη.

Διαμορφώνει μαχητική στάση ζωής. Το επιχειρηματικό πνεύμα το λεγόμενο, είναι στάση ζωής και δεν είναι απαραίτητα…. απαραίτητο, να μετουσιωθεί σε εμπορική-επιχειρηματική δραστηριότητα.

Δίνει διέξοδο στη δημιουργικότητα και στην καινοτομία

Είναι μοναδική ευκαιρία για αποτυχία και για συζήτηση πάνω στην αποτυχία! Δεν είναι όλες οι επιχειρηματικές προσπάθειες πετυχημένες.

Επιπλέον, τι απάντηση θα δώσουμε:

στις σύγχρονες προκλήσεις;

σ΄έναν κόσμο που αλλάζει ταχύτατα;

στις ικανότητες που ζητά η αγορά εργασίας;

Για τον σκοπό αυτό αναπτύχθηκε το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Εκπαίδευσης
το οποίο επικαιροποιήθηκε ως Ευρωπαϊκή Συνεργασία (πλαίσιο «για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση 2020»)
Το πλαίσιο αυτό κωδικοποίησε τις «Ικανότητες – κλειδιά για τον 21ο αιώνα»
Σκεφτείτε την Αλλαγή του τοπίου στην αγορά εργασίας. Το 65% των παιδιών που είναι σήμερα στο δημοτικό σχολείο θα κάνουν δουλειές που δεν έχουν ανακαλυφθεί ακόμα !
Έτσι στο πλαίσιο επισημαίνεται ότι χρειάζονται 8 βασικές ικανότητες, μεταξύ των οποίων και η επιχειρηματική πρωτοβουλία:

Οκτώ βασικές ικανότητες
η επικοινωνία στη μητρική γλώσσα
η επικοινωνία σε ξένες γλώσσες
η μαθηματική ικανότητα και βασικές ικανότητες στις θετικές επιστήμες
η ψηφιακή ικανότητα
οι μεταγνωστικές ικανότητες
οι κοινωνικές ικανότητες και ικανότητες που σχετίζονται με την ιδιότητα του πολίτη
το αίσθημα πρωτοβουλίας και η επιχειρηματικότητα
η πολιτιστική γνώση και έκφραση
Οι ικανότητες αυτές στηρίζονται σε δεξιότητες που διδάσκονται

Και δείτε πόσες σχετικές δεξιότητες εξειδικεύονται και καλλιεργούνται στο πεδίο της επιχειρηματικότητας

Αποδοχή πολλαπλών λύσεων-αποκλίνουσα σκέψη
Επιχειρηματολογία και διαπραγμάτευση
Επικοινωνία, παρουσίαση
Εύρεση λύσεων, σφαιρική σκέψη
Σχεδιασμός και υλοποίηση
Αξιολόγηση, διαχείριση αποτυχίας, αλλαγή πορείας
Ομαδικότητα, συνεργασία
Διαχείριση πόρων
Δημιουργία αξίας-δημιουργία έντιμου προϊόντος που ο πελάτης θα είναι χαρούμενος να το αγοράσει
Επιμονή και αφοσίωση και ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα
Ανάληψη ρίσκου, αναγνώριση ευκαιριών
Αυτογνωσία
Ένα άλλο ερώτημα είναι εάν η επιχειρηματικότητα διδάσκεται. Οι απόψεις είναι αντικρουόμενες. Άλλοι υποστηρίζουν ότι γεννιέται κανείς με ικανότητες στο επιχειρείν και άλλοι ότι οι ικανότητα αυτή διδάσκεται.

Κάτι που μπορώ σίγουρα να σας εγγυηθώ, είναι τα θετικά αποτελέσματα στο κλίμα της τάξης. Αυξάνει το ενδιαφέρον και η διάθεση για συμμετοχή. Οι μαθητές γίνονται πιο ενεργοί, ενώ βελτιώνεται η ενεργοποίηση και των αδιάφορων. Αναπτύσσεται πνεύμα συνεργασίας και αίσθηση κοινού σκοπού. Ασκούνται οι δεξιότητες επικοινωνίας και διαλόγου. Τέλος βελτιώνονται τα μαθησιακά αποτελέσματα και αυξάνει ο σεβασμός και εμπιστοσύνη.

Τι σημαίνει όμως διδάσκουμε επιχειρηματικότητα

Άλλο ένα μάθημα, λοιπόν; Όχι! Αν η εισαγωγή στην επιχειρηματικότητα μετατραπεί σε μάθημα, χάνεται. Επειδή εμπεριέχει θεωρία, γνώσεις, τι είναι μια επιχείρηση,πώς λειτουργεί, τι ρόλο παίζει το κράτος, τι είναι η αγορά, υποχρεώσεις και δικαιώματα κτλ κτλ., και όσον αφορά το πρακτικό μέρος, αυτό μπορεί να δημιουργηθεί πλέον και εικονικά, άνετα μπορεί να μετατραπεί σε μάθημα. Αλλά θα είναι κρίμα! Αποτυχία!

Αυτό που δίνει αξία στην επιχειρηματική εκπαίδευση είναι το βιωματικό μέρος.

Για να γίνει όμως σωστά χρειάζεται συνεργασίες με φορείς και άτομα (εφορία, επιχειρηματίες, γονείς, παραγωγούς) για να δώσουμε στα παιδιά εμπειρίες πραγματικής ζωής, χρειάζεται έστω μερική παραγωγή και πώληση του προϊόντος.

Όλα αυτά έχουν κόστος σχεδιασμού και προετοιμασίας για τον δάσκαλο. Πρέπει ο δάσκαλος να πιστεύει ότι προσφέρει κάτι σημαντικό για να μπει στον κόπο. Αν θέλει απλώς να εκτελεί τις μίνιμουμ υποχρεώσεις και να ξεμπερδεύει…ότι βλέπετε εδώ είναι χάσιμο χρόνου.

Ο ρόλος του δασκάλου

Ο ρόλος που παίζει ο δάσκαλος στην τάξη, εξαρτάται από τη δική του οπτική για τη μάθηση. Το περιβάλλον που θα διαμορφωθεί στην τάξη, είναι καθοριστικό. Εξαρτάται από το εάν μπορεί ο δάσκαλος να μπει στη λογική της συνεργασίας και της διευρυμένης διάδρασης με τον γύρω κόσμο. Εάν δεν μπορεί να μπει στη λογική αυτή, εάν ό,τι κάνει θέλει να είναι έτοιμο και ο ίδιος απλώς να ακολουθεί βήματα, δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί σε ένα πρόγραμμα επιχειρηματικότητας. Πρέπει να ξεπερνάμε λίγο τους εαυτούς μας. Διαπαιδαγωγούμε παιδιά που θα ζήσουν σε μια άλλη εποχή. Τι εφόδια τους δίνουμε;

Υπάρχουν όμως λύσεις για όλους:

Εάν δεν μπορούμε να οργανώσουμε ένα πλήρες πρότζεκτ επιχειρηματικότητας, μπορούμε, εφόσον το επιθυμούμε, να οργανώσουμε μεμονωμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες π.χ. να ετοιμάσουν οι μαθητές το μενού ενός εστιατορίου. Να δημιουργήσουν ενότητες φαγητών και να βάλουν δίπλα τιμές. Αυτή είναι μια διαθεματική δραστηριότητα, που περιλαμβάνει γλώσσα και μαθηματικά-δεκαδικούς.

Οι μαθητές μπορούν ακόμα:

Να δημιουργήσουν ετικέτα προϊόντος

Να δημιουργήσουν αποδείξεις για την πώληση προϊόντος

Ένα βιβλίο εσόδων εξόδων για το ταμείο της τάξης

Να δημιουργήσουν αφίσα, ηχογραφημένη ή βιντεοσκοπημένη διαφήμιση για ένα προϊόν

Να δημιουργήσουν διαφημιστικό φλάιερ

Ένα φανταστικό προϊόν. Τα φανταστικά προϊόντα δίνουν πολλές φορές αφορμή για γέλιο και ευχάριστο κλίμα στην τάξη.

Όταν κάνουμε στα Μαθηματικά τα δεδομένα, μπορούμε αντί του τυποποιημένου φυλλαδίου, να ζητήσουμε Έρευνα Αγοράς για ένα φανταστικό προϊόν.

Αρκετές από αυτές τις δραστηριότητες προτείνονται ήδη στα βιβλία μας και μπορούμε να τις αξιοποιήσουμε στα πλαίσια μιας επιχειρηματικής πρωτοβουλίας.

Ποιοι είναι οι γενικοί στόχοι της επιχειρηματικής εκπαίδευσης:

Προσφέρουν πλαίσιο, ώστε να μπορούν να καταλάβουν οι μαθητές, ότι τα επιχειρηματικά σχέδια εργασίας που θα εκπονηθούν στο σχολείο έχουν σχέση με την πραγματική ζωή, ότι είναι κάτι που θα τους χρειαστεί στη ζωή τους, ότι αυτό που μπορούν να αναπτύξουν στο σχολείο μπορεί να γίνει εργαλείο για τη ζωή τους και ίσως, και για το επάγγελμά τους.
Έχοντας κατεύθυνση την ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών, όχι τη δημιουργία επιχειρηματιών, η επιχειρηματική εκπαίδευση έχει επίδραση στη στάση τους απέναντι στο σχολείο και στη μάθηση, αυξάνοντας σύμφωνα με έρευνες τις επιδόσεις στα σχολικά μαθήματα.
Εν κατακλείδι: Οι μαθητές είναι ο στόχος της επιχειρηματικής εκπαίδευσης

Η υγιής επιχειρηματικότητα συντελεί στην υγιή οικονομική ανάπτυξη και η υγιής οικονομική ανάπτυξη οδηγεί στην καλύτερη ζωή για όλους. Για να ανθίσει όμως η υγιής επιχειρηματικότητα, πρέπει να την ενσπείρουμε από νωρίς.

Εισαγωγή στην επιχειρηματικότητα από μικρή ηλικία σημαίνει ανάπτυξη νοοτροπίας , δεξιοτήτων και γνώσης. Οι μαθητές ενθαρρύνονται να επηρεάσουν μέρος της εκπαίδευσής τους. Μαζί με τον εκπαιδευτικό σχεδιάζουν, ερευνούν, δοκιμάζουν, διορθώνουν, δημιουργούν, αξιολογούν, μ α θ α ί ν ο υ ν!

KidStartupper.com
Ενισχύουμε την εκπαίδευση, διδάσκουμε την επιχειρηματικότητα!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τι προσφέρει το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα;

Ενημέρωση γονέων σχετικά με το KID STARTUPPER